2-daags internat. Juristencongres der Lage Landen

Op 25 en 26 september 2017 organiseren de Nederlandse Juristenvereniging en de Vlaamse Juristenvereniging in Antwerpen een internationaal congres – het Juristencongres der Lage Landen – rond het thema “recht en taal”. De Antiliaanse Juristen vereniging is ook daarbij betroken en nodigt haar leden dan ook uit om hier deel van uit te maken.

De bedoeling is om Nederlandstalige juristen uit de hele wereld van gedachten te laten wisselen over de begrijpelijkheid van het recht door middel van (de Nederlandse) taal. Aandacht wordt besteed aan uiteenlopende onderwerpen als de relevantie van de vele taalversies van Europese regelgeving, taalbeleid in en buiten de rechtbank, juridisch taalgebruik en minderjarigen, de positie van vertalers en tolken en de talige rechtscultuur in een multiculturele samenleving.

Dit congres zal een mogelijkheid zijn om, behalve gelegenheid tot overdracht en uitwisseling van kennis, ook persoonlijk kennis te maken met de omgeving. Voorafgaand aan het eigenlijke  congres is er namelijk de gelegenheid om Antwerpen te verkennen, en na afloop ervan wordt het fascinerende gerechtsgebouw van de Scheldestad bezocht. Op dinsdag is er bovendien het congresdiner in de Hollandse Club. Genodigden van de Vlaamse Juristenvereniging kunnen aansluitend op woensdag 27 september op verkenning gaan in juridisch Brussel, met bezoeken aan het negentiende eeuwse justitiepaleis, het Grondwettelijk Hof en het multimediale bezoekerscentrum Parlamantarium van het Europees Parlement.

Dit congres zal geen eenmalige activiteit zijn. Het zal de  vriendschappelijke relaties tussen Nederlandstalige juristen in en buiten Europa blijvend versterken, en dat alles in het belang van de rechtstaat.

Gedetailleerde informatie over het programma vindt u op de website van de organiserende verenigingen.